پاسخ به رایج ترین و مهم ترین سوالات مرتبط با مصرف و امنیت در اینترنت های پر سرعت

 

مشترک گرامی
 
با توجه به رویکرد شفاف سازی و آموزش روش های استاندارد برای رفع عیوب احتمالی به زبان ساده، بر آن شدیم که به گزیده مهمترین سوالات پرسیده شده در طی این چند سال از واحد پشتیبانی ما، پاسخ عمومی داده و مشترکین را هر چه بیشتر با روش های خود آموزی آشنا کنیم. بدیهی است این روند در صورت تشخیص صحیح مشکل، مطالعه دقیق و استفاده از این آموزش و دیگر اموزش های موجو در سایت علاوه بر تسریع در روند رفع مشکل، مسائل پرداخت هزینه را نیز کاهش می دهد.
به منظورسهولت شما عزیزان لازم به توضیح است که کلیه موارد ذکر شده در ذیل در قالب یک فایل کم حجم با پسوند pdf نیز جهت دانلود شما ضمیمه شده است.
 دانلود فایل با پسوند pdf

 بند الف: چرا مصرف اينترنت من اين قدر بالا رفته؟

1-    آگاه باشيد که هر استفاده اي از اينترنت از مقدار حجم شما مي کاهد(مانند وب گردي يا وايبر و ...)
2-    از امن بودن پسورد وايرلس خود مطمئن شويد ، مبادا افراد ديگري از طريق وايرلس به شبکه شما و اينترنت شما متصل باشند ، هم از اينترنت شما استفاده کنند و هم باعث بروز دردسرهايي در آينده براي شما شوند.
3-    از Update بودن آنتي ويروس خود مطمئن شويد. (براي از جلو گيري از تروجان ها و ويروس ها و کي لاگر ها جديد)
4-    نرم افزار هاي فيلتر شکن سيستم شما را به شدت در برابر نفوذ Cracker ها آسيب پذير مي کنند و نيز ترافيک هاي ناخواسته ايجاد مي کنند مراقب باشيد. (اين مورد شايع ترين مشکل است).
5-    کيفيت پايين خط شما اگر باعث از دست رفتن اطلاعات (حتي يک بيت از هزار بيت) شود بايد کل بسته آسيب ديده مجددا ارسال گردد که باعث ثبت ترافيک بيشتر مي گردد.
6-    فايروال مودم را حتما فعال کنيد و سرويس ICMP را غير فعال کنيد تا آسيب پذيري شما در برابر حمله هاي Cracker ها کم شود. (جريان اطلاعاتي که به قصد حمله به سمت شما ارسال مي شود جزء مصرف خط شما محسوب مي شود پس امنيت را بالا ببريد)
7-    مواقعي که براي مدت طولاني به اينترنت نياز نداريد مودم خود را خاموش کنيد تا از حمله هاي اينترنتي در امان باشيد.
8-    فاصله دستگاه هاي وايرلس نظير گوشي هاي هوشمند تا مودم وايرلس بر مصرف اينترنت تاثير دارد.

 
 
  • بند ب: چطور مطمئن شويم کهISP  مصرف اينترنت را درست محاسبه مي کند؟
-  با روال زير از محاسبه درست ترافيک مصرفي مطمئن شويد:
1-    مودم خود را در حالت Bridge تنظيم کنيد.
2-    در کامپيوتر يک Broadband Connection بسازيد.
3-    با وارد نمودن Username , Password  به اينترنت کانکت شود.
4-    پس از مدتي که به اينترنت متصل بوديد و استفاده کرديد بر روي Broadband Connection راست کليک کنيد و Status را بزنيد و اعداد درج شده جلويSent , Received  را يادداشت کنيد.
5-    ساعت و تاريخ را نيز به ياد داشته باشيد.
6-    Disconnect شويد.
7-    مجددا به اينترنت متصل شويد و در سايت www.1mb.ir يا www.esfahansabanet.ir ريز مصرف خود را ببينيد و لاگ مربوطه را با اعداد به دست آمده از مرحله 4 مقايسه کنيد. خواهيد ديد که کاملا درست محاسبه ميگردد.
 
 
  • بند پ: سرعت اينترنت را چگونه بسنجيم
1-    آگاه باشيد سرعت سرويس هاي ارائه شده توسط ISP ها بر حسب bps (بيت بر ثانيه است) و حال آنکه شما در نرم افزار هاي مديريت دانلود آن را بر حسب Bps (بايت بر ثانيه ) مي بينيد و هر 8 بيت 1 بايت است.
2-    سرعت سرويس خريداري شده خود را با جدول زير بسنجيد:
سرویس خریداری شده
واحد سرعت = bps
حداکثر سرعت دانلود طبق قرارداد
واحد سرعت = Bps
حداکثر سرعت دانلود ارائه شده
واحد سرعت = Bps

128k

16k

128k

256k

32K

128K

512k

64k

180k

1m

128k

300K

2m

256K

450k

4m

512k

600k

8m

1m

1200K

m=Mega Bite, k=Kilo Bite
 
 
  • بند ت: براي سنجش دقيق سرعت اينگونه اقدام کنيد:
1-    مودم را در حالت Bridge تنظيم کنيد.
2-    مودم را مستقيما به يک کامپيوتر متصل کنيد.
3-    روي آن کامپيوتر با يک نرم افزار مديريت دانلود مانند اينترنت دانلود منيجر (IDM) از يک سايت مخصوص (مانند P30Download.com) فايلي را دانلود کنيد و Transfer Rate را با جدول بالا مقايسه کنيد.
4-    اگر راضي کننده نبود پس از مطالعه کامل اين مقاله با پشتيباني تماس بگيريد.
 
 
  • بند ث: چرا سرعت اينترنت پايين آمده
1-    وجود نويز روي خط تلفن (که معمولا قابل شنيدن نيست) شايع ترين عامل کندي سرعت اينترنت است. مي توانيد با واحد پشتيباني ما ازطريق شماره 09139012285 تماس و ميزان نويز خط خود را بررسي کنيد و يا با مراجعه به تنظيمات مودم بخش Status از کيفيت خط اگاه شويد.
2-    استفاده از فيلتر شکن به شدت روي سرعت تاثير گذار است.
3-    تعداد استفاده کنندگان اينترنت در شبکه شما زياد شده است.
4-    ترافيک موجود در شبکه شما بر روي سرعت دستيابي به اينترنت تاثير گذار است. (عموما در يک شبکه LAN بيشتر از 20 کامپيوتر نبايد باشد و در صورت بيشتر بودن بايد از سوييچ و روتر مناسب استفاده شود.)
5-    از تنظيمات درست مرورگر مطمئن شويد.(آموزش هاي خوبي در اينترنت براي تنظيم بهينه مرورگروجود دارد).
6-    تنظيم نادرست Firewall, Router,Modem,….
7-    پرشدن پهناي باند ISP.
8-    فاصله دستگاه وايرلس شما تا مودم وايرلس روي سرعت تاثيرگذار است.
9-    احتمال وجود مشکلات سخت افزاري و نرم افزار روي کامپيوتر يا شبکه شما.
10- اگر با سايت خاصي مشکل سرعت داريد ممکن است پهناي باند و منابع آن سايت اشباع شده باشد يا در سرويس دهي مشکلي داشته باشد.
11- اگر سرويسي که خريداري کرده ايد از جنس سرويس هاي با ترافيک نامحدود است ، بدانيد که اين سرويس ها محدوديت ترافيک ندارند ولي محدوديت سرعت دارند که براي اطلاع از محدوديت سرعت هر کدام بايد به سايت ما از طريق کليک بر روي اين قسمت اقدام فرماييد.
12-    وضعيت سرعت در ساعات رايگان شبانه از صبح 2 تا 7 صبح فعلا (سال 95) به اينگونه است که تا دو برابر حجم سرويس خريداري شده سرعت دانلود شما ، مانند روز است و بعد از آن سرعت خط شما ، در ساعات رايگان 128 کيلوبيت برثانيه ميشود مگر اينکه در پنل کاربري خودتان وضعيت را به يک سوم هزينه ، تغيير داده باشيد که در اينصورت سرعت شبانه شما مانند روز خواهد شد ولي يک سوم از حجم استفاده شده براي شما محاسبه مي شود.
 
 
  • بند ج: آيا تنطيمات مودم بر روي سرعت تاثيري دارد؟
پاسخ: بله دارد.
1-    اگر Bridge mode در مودم فعال باشد، بسته هاي Broadcast شبکه شما ، از مودم بيرون مي روند و باعث اشغال شدن پهناي باند بستر ADSL شما (که بسيار کمتر از شبکه Ethernet است) ميشود و سرعت پايين مي آيد. البته Bridge mode کاربرد خاص خودش را دارد با کانفيگ و تجهيزات مناسب.
2-    براي بعضي مناطق که اندازه بسته هاي اطلاعاتي (به علت وجود تجهيزات قديمي معمولا در روستا ها يا شهر هاي کم جمعيت) بايد کوچکتر باشند. مي توان با دستکاري MTU وضعيت را بهبود بخشيد.
3-    تنظيمات نادرست فايروال مودم مي تواند مشکل ساز شود.
4-    تنظيمات بخش وايرلس در ارتباط وايرلس تاثير گذار است. (پروتکل مناسب و کانال مناسب انتخاب شود).
 
 
  • بند چ: چرا علي رغم اينکه شرکت هاي ارائه دهنده Line, Telegram, Instagram, Viber,… ادعا دارند سرويس شان رايگان است ، استفاده از آنها از ميزان حجم ما کم مي کند؟
1-    درست است، اين شرکت ها بابت خدماتي که به شما ارائه مي دهند. (نظير فضاي ذخيره سازي سرور ها، اکانت ها و... ) از شما هزينه اي دريافت نمي کنند.
2-    در اکثر کشورها فروش اينترنت فقط محدوديت زمان و سرعت دارند. (مثلا يک ماهه با سرعت )2Mbps. ولي در ايران محدوديت ترافيک نيز وجود دارد (مثلا يک ماهه با ده گيگ ترافيک با سرعت 2Mbps). يعني اينکه ادعاي آنها درکشور هاي ديگر کاملا صحيح است زيرا محدوديت ترافيکي ندارند.
3-    شرکت هاي ISP نمي توانند ترافيک اينترنت شما را تفکيک کنند. (براي آنها قابل مشاهده نيست که شما چه استفاده اي از اينترنت مي کنيد و البته اجازه اين کار را نيز ندارند). فقط بيت هايي که از پورت مشترك رد مي شود را مي شمارند.
 
 
  • بند ح: تاثير فاصله محل مشترك تا مرکز مخابرات
1-    تکنولوژي ADSL به شدت به طول سيم وابسته است.
2-    نوع و جنس سيم استفاده شده نيز مهم است. (به هيچ عنوان از سيم هاي تلفن افشان بيشتر از 3 متر استفاده نکنيد و جنس سيم نيز مسي باشد).
 
 
  • بند خ: آيا فقط با خريداري اکانت هاي پرسرعت تر ميتوان سرويس بهتري دريافت نمود يا کارهاي ديگر لازم است؟
1-    معيار شما براي سنجش سرعت چيست؟ (ابتدا پهناي باند خريداري شده را با دانلود کردن از يک سايت مناسب، تست کنيد)
2-    آيا با سايت يا سرويس خاصي مشکل داريد؟
3-    کيفيت خط شما چگونه است؟
4-    آيا منطقه مخابراتي شما سرعت هاي بالاتر را پشتيباني مي کند؟
5-    پايين بودن سرعت سرويس شما با خيلي موارد در ارتباط است فقط به نوع اکانت شما مربوط نيست.
6-    پيش از خريداري سرعت هاي بالا تر با پشتيباني تماس بگيريد.
 
 
  • بند د: روي خط تلفن خودم نويز شديدي مي شنوم
1-    از اتصالات درست نويزگير مطمئن شويد. (مودم نيازي به نويز گير ندارد ولي همه گوشي هاي تلفن بايد
نويز گير داشته باشند).
2-    دستگاه پوز و دزدگير و صفر بند و سانترال همگي بايد از خروجي PHONE نويزگيرگرفته شده باشند.
3-    تعداد دستگاه ها روي خط شما نبايد بيشتر از 3 عدد باشد. (البته به فاصله شما تا مخابرات نيز بستگي دارد).
4-    اگر سر راه مودم نيز اسپليتر گذاشته ايد مطمئن شويد که مودم به خروجي Modem بر روي اسپليتر متصل باشد.
5-    يکي يکي دستگاه هاي (به غير از مودم) موجود روي خط را حذف کنيد تا متوجه شويد با حذف کداميک مشکل نويز حل مي شود.
6-    در صورت امکان سالم بودن نويزگير مشکوك را با نصب نويزگير ديگر تست کنيد.
7-    اگر با حذف مودم از خط همچنان مشکل نويز شنيداري وجود داشت با 117 تماس بگيريد.
8-    در صورت امکان اسپليتر را به ترمينال ورودي منزل متصل کنيد و سيم کشي داخلي را نيز جدا کنيد و از
آنجا وجود مشکل را بررسي کنيد.
 
 
  • بند ذ: چگونه از کيفيت خط خود آگاه شويم؟
1.    با رجوع به تنظيمات مودم.
2.    تماس با پشتيباني.
 
 
  • بند ر: چرا هر از گاهي مودم ما نياز به تنظيمات مجدد دارد؟
1.    نوسانات برق .
2.    شل بودن آداپتور مودم درون پريز برق که باعث قطع و وصل شدن مکرر شود.
3.    گذاشتن موبايل نزديک مودم.
4.    دستکاري مودم. (فيزيکي يا تنظيماتي).
5.    خرابي مودم يا آداپتور مودم .
 
 
  • بند ز: ISP صبانت چه اقدامي براي امنيت اطلاعات کاربران خود انجام مي دهد؟
1.    آگاه باشيد که حفظ امنيت اطلاعات کاربر در محيط نا امن اينترنت بر عهده خود کاربر است.
2.    امنيت را مي توان افزايش داد ولي هرگز نمي توان تضمين نمود.
3.    محدوديت بيشتر باعث از دست رفتن سرويس هاي زيادي مي گردد که خيلي از کاربران به آن ها نياز دارند و نمي توان با يک محدوديت کلي همه نياز ها را پوشش داد ولي کارشناسان ما تا حد امکان اين امنيت را برقرار کرده اند.
 
 
 بند س: چرا برخي سايت ها باز نمي شود؟
1.    تنطيمات Anti virus
2.    تنظيمات فايروال شما.
3.    تنظيمات فاير وال سايت مورد نظر.
4.    تنظيم اشتباه ساعت سيستم شما. )مخصوصا برا پروتکل  (HTTPS
5.    فيلترينگ موجود در مسير.
6.    وجود کش سرور ها.
7.    مشکل DNS.
8.    بازبودن فيلترشکن يا VPN
9.    تنظيم اشتباه MRU در مودم و ...
براي اينگونه مشکلات بهتر است با پشتيباني مستقيم به شماره 09139012285 تماس بگيريد.
 
 
  • بند ش: چراغ ADSL يا Link به چه علت خاموش مي شود و چگونه رفع شود؟
-  به هر علتي که ارتباط بين مودم شما و تجهيزات مخابراتي قطع شود چراغ لينک خاموش مي شود.
1.    سيم تلفن که پشت مودم متصل است را از پشت مودم جدا کنيد.
2.    به يک گوشي تلفن وصل کنيد.
3.    مطمئن شويد بوق داشته باشد و همان خط باشد. (مبادا خط ديگري پشت مودم وصل باشد)
4.    همه گوشي هاي تلفن را از خط جدا کنيد و مودم را بدون واسطه اسپليتر به خط وصل کنيد.
5.    در صورت امکان حتما از سر خط (منظور محل ورودي کابل هاي شرکت مخابرات و اتصال به شبکه داخلي تلفن) و به طور مستقيم چک فرماييد.
اگر همچنان چراغ ADSL خاموش بود با پشتيباني مستقيم به شماره 09139012285 تماس بگيريد.
 
 
  • بند ط: امنيت پسورد وايرلس را چگونه بالا ببريم؟
1.    از پروتکل هاي جديد استفاده کنيد. (WPA  و نسخه هاي بعدي آن).
2.    از پسورد هاي طولاني و پيچيده استفاده کنيد. (12 کاراکتر به بالا و از ترکيب حروف و اعداد و نشانه ها).
3.    به هيچ وجه از پروتکل WEP  استفاده نکنيد مگر ناچار باشيد.
4.    با استفاده از امکان MAC Filtering که در اکثر مودمها موجود است امنيت ارتباط وايرلس خود را تضمين کنيد.

مطالب مرتبط: